Het opladen van een elektrische auto bij een openbare laadpaal is in juni fors duurder geworden.

Dat blijkt uit een inventarisatie van RTL Nieuws. De tarieven liggen tot wel 60 procent hoger.

De reden? Per 1 juni zijn de aanbieders van laadpalen vrij om hun eigen tarieven te bepalen. Omdat per die datum ook de subsidie voor het plaatsen van laadpalen is stopgezet, zijn aanbieders genoodzaakt alle kosten voor aanschaf en onderhoud van laadpalen door te berekenen. Dus zijn de prijzen per kilowattuur omhoog geschoten.

Bij de openbare laadpunten van stichting E-laad, dat de meeste palen in Nederland heeft geplaatst, zijn de tarieven gestegen van 28 naar 35 cent per kilowattuur, schrijft RTL Nieuws. Daar komt een starttarief van 61 cent bovenop. Volledig opladen van een accu valt daarmee enkele euro’s duurder uit.

Laadpaal thuis of op het werk

In Nederland zijn er bijna 6.000 oplaadpunten waar eigenaren van elektrische auto’s kunnen ’tanken’. Daarvan zijn er ruim 3.500 publieke laadpunten, die 24 uur per dag en zeven dagen per week toegankelijk zijn. Het aantal semi-publieke laadpunten, bij bijvoorbeeld supermarkten, ligt op zo’n 2.250. De beschikbaarheid is hierbij afhankelijk van openingstijden.

Daarnaast staan er inmiddels zo'n 10 duizend laadpalen bij mensen thuis of op het werk. Dat is tevens de goedkoopste manier om je accu op te laden. Doorgaans betaalt de werkgever de stroom en is opladen op het werk gratis. Thuis betaal je alleen je eigen stroomtarief, ongeveer 23 cent.

Rijd je alleen dagelijks op en neer naar het werk, dan hoef je dus weinig te merken van de hogere oplaadtarieven.

Lees ook

Elektrisch rijden: zo weet je welke laadpaal jij moet hebben

'Beveiliging laadpaal elektrische auto net zo lek als oude ov-chipkaart'

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl